maandag 10 november 2014

Figuren tekenen, character design of model tekenen

character design, concept art, elf tekenen, fantasy tekenen, figuren tekenen, game art, klassiek tekenen, model studie, model tekenen, NHTV, photoshop, realistisch tekenen, tekenles, tekenlessen,
Citra is leerling aan De tekenacademie. Zij is 16 jaar.
Haar ontwerp is nog lineair en de lichtval moet nog aangegeven worden.
Wanneer je een figuur tekent, maak je een onderscheid tussen een character design of een studie naar een bestaand model.

Een studie vraagt om referentie, zeker als je realistisch wilt tekenen. Je kunt bijvoorbeeld foto's gebruiken of een levend model.

Tip: Voor een character design, of ontwerp is referentie erg handig, maar niet noodzakelijk. De "wereld" die je bedenkt is belangrijker dan reproductie van de werkelijkheid.

character design, concept art, elf tekenen, fantasy tekenen, figuren tekenen, game art, klassiek tekenen, model studie, model tekenen, NHTV, photoshop, realistisch tekenen, tekenles, tekenlessen,
Deze studie naar model is van Lotte Neering.
Zij legt zich voornamelijk toe op de klassieke tekenkunst.
Hier zie je dat de studie zich toespitst op de
schaduwwerking.
Voor game en concept art is het belangrijk dat je, met of zonder referentie een figuur kan ontwerpen. Op de eerste foto zie je een eigen ontwerp van Citra, gebaseerd op een oefening in de les. Zij maakte van het voorbeeld een elf met een draakje. Fantasy tekenen en uit je hoofd tekenen is heel belangrijk om je "ideeën wereld" te vergroten.

Bij de klassieke benadering staat subtiele waarneming op de voorgrond. Dan is waarneming van de realiteit zoals die op ons overkomt belangijker dan het verzinnen van een "eigen wereld met eigen characters".

In de klassieke kunst laat je de werkelijkheid op een manier zien dat mensen er door geboeid raken. Zo heeft Lotte dit model getekend zodat je geraakt wordt door het spel van de schaduwen en het licht. Het lijkt op het spelen van een klassiek muziekstuk van Mozart. Je kunt subtiele overgangen interpreteren en spelen op een manier dat men opnieuw verrast wordt door de schoonheid er van.

character design, concept art, elf tekenen, fantasy tekenen, figuren tekenen, game art, klassiek tekenen, model studie, model tekenen, NHTV, photoshop, realistisch tekenen, tekenles, tekenlessen,
"Galatea Transformer", een character design
van Ariane Berends-Brouwer, eigenaar aan
De tekenacademie/Ariane Fine Art
Gemaakt in Photoshop, digital art.
Het beste resultaat vind ik door klassieke
technieken te combineren met de
hedendaagse visie en digitale technieken.
Dat is een andere benadering dan wat er op het ogenblik in de game art en concept art plaatsvindt. Dit geldt ook voor illustrators en animatie artiesten. Dan is het vooral belangrijk dat je opvalt met originele, sterke ontwerpen die een geheel eigen wereld oproepen.

Producenten van game art en nieuwe films willen geld verdienen. Dit geldt ook voor uitgevers. Daar voor kiezen ze alleen de beste en snelste designers en tekenaars, die verrassende designs aandragen. Feng Zhu bijvoorbeeld. Designs moeten opvallen en daarbij beantwoorden aan verwachtingen van het publiek.

De tekenacademie groeit snel. Leerlingen komen hier om de fijne kneepjes van het teken vak te leren, snel te leren tekenen en je eigen ontwerpen te kunnen maken. De tekenacademie spitst zich er op toe om je voor te bereiden op een toekomst in de game industrie. Je kunt hier je portfolio opbouwen voor je toelating aan bijvoorbeeld de NHTV,  Maar ook klassieke tekenaars vinden hier steeds meer hun weg.

In mijn design van Galatea Transformer, gebruikte ik referentie materiaal voor het kostuum, mijn eigen fantasie en klassieke technieken voor de weergave van het licht.

Meer info: De tekenacademie